Topfrise medium tekst png

Menneskers trivsel

Af Inge Jepsen:
Medl. af bestyrelsesmedlem for Borgerlisten i Tønder Kommune

 

Hvad er godt og nødvendigt for barnets trivsel??

Tryghed, den helt basale trygge base, den trygge havn, hvor børn kan vende tilbage til og finde tryghed og sikkerhed.


Når trygheden er der, kan alt mestres og læres, selv uenigheder og pludselige hændelser finder sit leje, fordi trygheden findes “inden i”. En værdi, alle burde være i besiddelse af.


Mange har angst problematikker! - Utryghed, har taget plads og hjernen reagerer normalt. Men mennesket i hjernen har angst!


Hvorfor? - Det jeg har lært, er ….. Da vi gik rundt på alle 4 og rejste os, havde vi brug for at forsvare os, det var den helt naturlige angst, der hjalp os med at overleve! - Dvs. angst er udviklet og noget af det første vi reagerer når vi føler os utrygge.


Dette var for mange, mange år siden!!
I dag er alt for mange børn og unge ramt af dårlig trivsel. Vi kan se det, og tal fortæller, at unge ikke kommer i uddannelse, og vi har brug for alle i vort samfund til at varetage jobs overalt, da manglen er stor på arbejdskraft på arbejdsmarkedet.


Mange ting har indflydelse/symptomer på mistrivsel:
● mistrivsel i børnehaver, fokus flyttes fra udvikling til “brandslukning”
● mistrivsel i skole/SFO, klasser der ikke fungere, fokus flyttes fra undervisning pga. uro
● voldelig adfærd i skolegården, hvem klarer uenigheder og vold i skolegården
● når SFO, ved lukketid får besøg af de børn, der ikke går hjem. Nogen vil snakke, og måske har een et kanonslag i lommen eller smadrer vinduer, og senere finder de
sammen med andre grupper.


De børn, der dukker op på skolen omkring lukketid, er værd at bruge tid på:
Når jeg har snakket med børnene, vil de bare være sammen med andre. De vil høres, ses og forstås -Skolen er ikke et rart sted! - Derfor kan den lige få et kanonslag og en smadret rude.

Mange børn skal have hjælp til at være sammen med andre børn og lære hvordan et ansigt serud, når en mund siger ja eller nej. - Adfærdsregler skal læres.
Der er en gruppe børn, som jeg er meget bekymrede for. Det er de børn, der ikke bliver set og hørt med de problemer, de tumler med. De samles i grupper og laver deres egen lov og regler og krav til optagelser i gruppen. Her er chancen for, at en ny subkultur opstår. På et tidspunkt arbejdede jeg i en SFO, hvor en pige i indskolingen blev meget vred på mig. Hun blev både vred og ked af det. Jeg fik en snak med ” Det lille kloge menneske”, der sad overfor mig. Jeg spurgte om, hvorfor hun var så vred på mig?

  • “Du siger, så skal vi rydde op og så skal vi spise og så skal vi ud” Og så kommer


mor!!! Hun græd! Hvorfor græder du?
“ Jeg vil lege med de andre inde i omklædningsrummet, det kan jeg jo ikke," snøftede “Det kloge menneskebarn”. Hvor var jeg glad for at få den serveret - Og der skulle findes en løsning!!

Løsningen blev, at madpakker og drikkelse kunne pigerne tage med ind i omklædningsrummet, hvor de kunne LEGE videre, så afbrydelserne blev forhindret,
og mor skulle sende en SMS 10 min., inden hun hentede, så jeg kunne nå at gøre hende klar. Den her oplevelse er god og fortæller mig om et lille menneske, der er glad og tilfreds og kan sige NEJ,-jeg vil også være her!! Det er trivsel.


Børn bliver teenagere, og det kan være en svær tid i livet, -det kræver sit at gå fra barn og blive voksen. Det kræver forståelse fra forældre, og teenageren trækker sig
mere fra forældrene.

De omstillinger, det kræver at gå fra barn til voksen, er en vigtig proces for at bliveselvstændig - “Og, det er ikke noget de gør imod os, men for sig selv".
“ De vil komme til at gøre ting, de fortryder og det skal du/I/os ikke forhindre. Teenageren er i lære som voksen. De skal overskride grænser og slå sig, men det er sådan, de lærer sig selv at kende gennem de erfaringer, de tilegner sig. Spejling i andre på samme alder eller adfærd har stor betydning, da “jeg’et” er dannet
og skal udtrykkes. Det er også i teenage alderen, at bevidstheden om hændelser, svigt eller andre ting såsom forældres skilmisse, har indflydelse på deres trivsel.
Hvis forandrede teenagere ikke spottes, eller i nogle tilfælde ignoreres, kan det få fatale konsekvenser, der f.eks. kan medføre tilbagetrækning, isolation (giver ensomhed) og en forladthedsfølelse opstår og tanken om, at ingen vil savne mig eller har brug for mig, kan opstå, -søgning på nettet om cutting, selvmord “ Jeg er ikke god nok”, ej heller perfekt……….Og mange flere triste ting.


Fagpersonale skal kvalificeres med ny pædagogisk vinkel på mistrivsel!
Pædagogisk er det yderst vigtigt, at vi starter i vuggestuer/børnehave med at handle på de symptomer, der viser mistrivsel.
Mistrivsel symptomer kan udvikle sig til psykiske problemer og førtidspension, og vi mangler besættelse af jobs landet over.

Psykoterapeut/neuropædagog/pædagog

Inge Jepsen
Birkealle 9
6780 Skærbæk

BORGERLISTEN i TØNDER KOMMUNE
TLF. 21 65 39 60
KONTAKT@BORGERLISTENTOENDER.DK
CVR. NR. 38937685

hjemmeside logo rockwell normal

logo nyhedsmail2